En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Odla med en 3- åring

Publicerad 2018-10-29 15:59:58 i Mat, Trädgård,

 
Nu har vi äntligen ryckt oss i kragen och sått nya frön!
Min son liam hjälpte till med ett glatt humör och odlade ärtor, dillen hann  han inte med då han blev trött ( nydligen blivit hjärtopererad) och hellre ville titta på paw patrol. Men har satte ut jorden på faten och la på ärtorna o vattnade helt själv. Duktig gosse❤️
 
 
 
Jorden jag hade räckte inte hela vägen, det blev 2 tråg som får odlas till helgen istället med rödbetor och rädisor. Känner mig nöjd då varje litet frö är en bit på vägen.
 
Ärtor är specielt bra då de e väldigt billigt ( köper vanliga gula torkade ärtor från matbutiken) och de gror snabbt och är skördeklara när de blivit ca 10 cm långa. Perfekt till salladen eller på smörgåsen :) dessutom behöver dom inte så mycket ljus för att orka. Så om 2 veckor när det är dags att så nästa omgång så hamnar alla tråg med ärtor i köksfönstret. Helt perfekt.
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Amanda

Publicerad 2018-10-29 16:48:14

Vad gulligt att han hjälpte till lite! Hoppas ni får lite ärtor och dill sen!

Svar: Ja det är så kul att han gillar att odla❤️
En annan odlare

Postat av: Johanna

Publicerad 2018-10-29 17:17:07

Ååh ni får ge oss en update sedan hur det går med ärtorna <33

Svar: Absolut😍❤️
En annan odlare

Postat av: Han a

Publicerad 2018-10-29 17:46:26

Så smart o göra sonen delaktig från början! Blir han nog mer nyfiken på o smaka säkert

Svar: Ja jag vill bli självförsörjande med grönsaker mm o är så glad att han har intresset och gillar att äta grönsaker med❤️
En annan odlare

Postat av: Olga

Publicerad 2018-10-29 18:11:54

Vad inspirerande och vad kul att du har en sån söt hjälpreda :)

Svar: Va kul att höra:) Ja han är underbar❤️
En annan odlare

Postat av: Nilla

Publicerad 2018-10-29 18:19:31

Så kul att odla och va roligt att din son ville vara med och odla. Jättekul när man gör såna här saker tillsammans :)

Svar: Ja jag är så glad att han också har det intresset❤️❤️
En annan odlare

Postat av: Jennysvardag

Publicerad 2018-10-29 18:27:38

Så duktig han är på att odla. Hoppas att hans hjärtoperation gick bra 💕

Svar: Ja jag är så glad att han gillar det😍Ja de ska ha gått okej hitills ❤️
En annan odlare

Postat av: Anonym

Publicerad 2018-10-29 18:34:47

Vad kul att odla tillsammans! Tack för tipsen om ärtorna!

Svar: Ja det är det verkligen ❤️ Va kul att du gillade tipsen☺️
En annan odlare

Postat av: Julia

Publicerad 2018-10-29 19:26:20

Vad mysigt ändå att han hjälpte till :)

Svar: Ja verkligen☺️❤️
En annan odlare

Postat av: Ida

Publicerad 2018-10-29 19:40:10

Men hjälp vad mycket ni odlar, kul att du får hjälp också!
Ärtor är så mycket godare att odla än att köpa!
Hoppas operationen gick bra

Svar: Ja mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt 😃 imorgon ska jag visa min fröpärm som behöver fyllas på .. hm .. lär bli 2 pärmar 😂👍🏻
En annan odlare

Postat av: Madde

Publicerad 2018-10-29 19:53:37

Önskar att jag hade gröna fingrar. Lyckas ta livet av alla växter

Svar: Ärtor är super enkelt! Dom behöver inte ens jord. Men det är enklare med jord. Lägg dom bara rätt på jorden o vattna o sätt lite plast på o stick några hål om du har lätt att glömma vattningen^^ sen när dom är 10 cm är det bara att skörda😃👍🏻
En annan odlare

Postat av: Fröken Rödlök

Publicerad 2018-10-29 20:17:24

Vad spännande med odling och mysigt att göra det tillsammans med barn.

Svar: Ja verkligen 😍😃
En annan odlare

Postat av: Johanna

Publicerad 2018-10-29 20:31:34

Så kul! Man blir alltid lika glad när de växer :D

Svar: Ja verkligen , det känns så bra sen när man lagar sin mat med det man idlat själv och maten blir ju såååå mycket godare😍
En annan odlare

Postat av: Kamilla

Publicerad 2018-10-29 20:49:59

Lycka till med allt ditt odlande. Berätta hur det går med era ärtor.

Svar: Tack:) ja absolut !😍
En annan odlare

Postat av: Jennifer

Publicerad 2018-10-29 20:50:08

Vad kul att odla :D Mn grabb hade aldrig haft ro till att göra något sådant.. Det kan jag sakna, att göra sådana saker; min grabb har ADHD så det är full rulle alltid :P

Svar: Ja verkligen😍 Kanske ett annat projekt som att göra odlingsbäddar där det planeras var o hur saker ska sättas kan va ett mer passande projekt?:)
En annan odlare

Postat av: Melissa

Publicerad 2018-10-29 21:12:11

Så mycket att plantera! Kan du berätta mer om hans hjärtoperation? Har själv hjärtproblem så därför jag vill veta <3

Svar: Ja verkligen 😍
Ja han har opererats för asd ( hål mellan förmaken i hjärtat) och två felmynnande lungvener som skulle gått in i vänster hjärthalva men gick in i höger. Är det ngt speciellt med hjärtat som du funderar över?:)
En annan odlare

Postat av: Emma

Publicerad 2018-10-29 21:41:26

Vad kul att han vill hjälpa till, även om det bara är för en stund 🤗 Vilket roligtjag projekt 👌

Svar: Ja det är det verkligen❤️
En annan odlare

Postat av: Fnulan

Publicerad 2018-10-29 21:51:06

Duktig kille! Men hjärtopererad? Lät inte allt för bra <3

Svar: Han är underbar❤️ Ja han hade asd( hål mellan förmaken) och 2 lungvener som gick fel 💖 nu hoppas vi att allt gick bra💖
En annan odlare

Postat av: charlottelinden.se

Publicerad 2018-10-29 21:58:34

Men gud vad mysigt att odla själv så! Och så roligt att han ville vara med och hjälpa till. Mysigt för er båda att göra det tillsammans :)

Svar: Ja det är underbart😍 jag är så glad att han har samma intresse med odlingen då jag siktar på att bli självförsörjande ed det:)
En annan odlare

Postat av: Wifeey

Publicerad 2018-10-29 22:13:35

så roligt att odla saker helt själv :) Hade oxå velat om vi bott större eller i hus :D

Svar: Man kanodla slanggurka på fönsterbrödet opå sommaren o busk tomater mm. Det finns alltid lite plats att odla på😁❤️
En annan odlare

Postat av: ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★

Publicerad 2018-10-29 22:43:40

Blir så inspirerad av sånt här :). Jag borde verkligen ta tag i sånt här själv och odla. Det ser så roligt ut samt att det är så mycket bättre för miljön att odla sin egen mat :)

Svar: Ja och man behöver ju inte krångla till det😃 ärtor är perfekt när man vill odla lätt pch få snabbt resultat😃👍🏻
En annan odlare

Postat av: Yela

Publicerad 2018-10-29 22:43:46

Vilken mysig blogg du är! Så kul med odlingen men tyvärr är jag jättedålig på den, min man är dock duktig så de får va hans sak 😅

Svar: Åh tack så mycket😍 då är ärtskott perfekt för ee! Super enkelt, smartigt, kockarna använder ju de mkt som granityr 😃
En annan odlare

Postat av: Evelina

Publicerad 2018-10-29 22:48:12

Vad kul och lärorikt att han fick vara med och hjälpa till! :D Berätta sen hur det går med ärtorna

Svar: Ja verkligen , nästan all odling är han med på❤️Absolut om ett par veckor kommer förhoppningsvis ett skörde inlägg!;)
En annan odlare

Postat av: Lillan Kind

Publicerad 2018-10-29 23:00:58

Vilket roligt inlägg!😊 Jag hade ingen aning om att det är så lätt att odla ärtor! Det vill jag verkligen prova!😊

Svar: Tack så mycket☺️ Ja de tycker jag att du ska testa! Lite lyxigt men ändå så lätt😍
En annan odlare

Postat av: Snabela

Publicerad 2018-10-29 23:46:39

Även dom små sakerna kan vara väldigt uppskattade. Det är kul att så, och om en sak gror fort är det kul :-)

Svar: Ha det käns bra med snabba resultat som dessutom är väldigt goda😍
En annan odlare

Postat av: Denevigaresenären

Publicerad 2018-10-30 07:02:04

Vad roligt att plantera och odla själv! Vad duktig han är och jag hoppas att han snart blir mycket piggare. Han får krya! ❤️

Svar: Ja det är underbart😍 Ja han är så duktig så❤️
Ja om några veckor så ska de va bra igen förhoppningsvis ❤️
En annan odlare

Postat av: Ariella

Publicerad 2018-10-30 08:19:32

Härligt att se. Det är kul att odla tillsammans. Hoppas det blir fina ärtor sen

Svar: Ja verkligen roligt😍 det hoppas vi med😁
En annan odlare

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela