En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Middagstips, het musselsoppa med vitlöksbröd

Publicerad 2019-01-02 21:19:00 i Mat,

Detta är en riktigt favorit hemma hos oss. Gärna stark och med mycket vitlökssmak. Vill man kan man även mixa soppa slät om man har svårt för konsistensen från blåmusslorna.
Serveras med vitlöksbröd.
 

Musselsoppa, 4-6 portioner

Ingredienser:

1 nät blåmusslor

2 stora banancharlotten lök

4 vitlöks klyftor

1 röd chili

Ca 2 dl vitt vin 

1 msk curry

2 dl Cream fraîche 

3 dl vispgrädde

Persilja

Salt och peppar

Smör 

 

Gör såhär:

Rensa, putsa och kontrollera att musslorna lever. 

Hacka , lök, vitlök, chili smått och stek med smör. Tillsätt vitt vin och låt koka  ned till hälften. Tillsätt curry och musslor och sätt på ett lock. När musslorna börjar öppna sig så tillsätt snabbt cream fraîche och grädde och smaka av med salt och peppar. Hacka och strö över persilja.

 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela