En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Fröer, fröer, fröer

Publicerad 2018-10-27 17:31:33 i Övrigt,

 
Ja nu ska jag gå igenom vilka fröer jag beställt hitills och hur jag har tänkt.
 
Alla fröerna är köpta på Simbadusa. 
Det jag har köp är följande:
 
Bondböna- Threefold White
störbrytböna- Blue lake
Vaxböna- Maxidor
dill- como
fänkål- fino
frilandsgurka- rhensk druv hg
frilandsgurka- moneta
kronärtskocka- vert de provence
brysselkål- masterline f1
pak choi- summer breeze f1
spetskål express
kålrabbi- delikatess weisser
mangold- bright yellow
mangold- rhubarb chard 
sommarmorot- pariser markt
paprika- california wonder
slätbladig persilja- comun
pumpa- tom fox
rödbeta- detroit 2
Maché sallat- vert de cambrai
rotselleri- mars
squash- diamant f1
märgärt- kelvedon wonder big pack
sockerärt- gigante svizzero
rädisa cherry belle
Broccoli- calabrese
 
Tanken var att jag bara skulle köpa det som behövdes till höstens/vinterns odlingar inne och något ute men som vanligt klickar man hem mycket mer Så det blev lite frön till starten av våren.
 
Min tanke är nu att så lite mer maché sallat ute i pallkragarna med lock Samt att inomhus odla:
 
rödbeta- detroit 2 ,för blad och som primör. Mest som ett test för att de om det går. Hade väkdigt stor otur ned rödbetorna denna sommaren. Blev ingenting av dom.
 
Pak choi- summer breeze f1 , även här testing testing.
 
Dill- como
 
Rädisa- cherry belle
 
Persilja- comun 3
 
Maché sallat 
 
Och knastestet 2 olika mangold, en röd och en gul sort. 
 
Allt kommer att odlas på en av vår större köksbänk och i köksfönstren och då med extra belysning. Jag kommer försöka driva upp dessa fram till januari när även januari sådden kommer igång och då nästan får ta över inomhus vintersåddens plats. 
 
Ute i ena pallkragen har det nu börjat växa upp maché sallat och så snart jag hinner ska jag så lite till!
 
En stor genomgång av fröpärmen skall också göras och ev en till beställning av ”vinter fröer”. Än finns det mycket att se fram emot! Härligt!
 
 
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela