En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Hemlagat med svoi

Publicerad 2018-10-15 12:16:00 i Mat,

 
Dagen till ära i den härliga solen blev dagens lunch hemlagad köttfärsås med pasta. I köttfärssåsen är tomatsåsen endast gjord på hemodlade tomater och vitlök.
 
Att göra tomatsås själv från solmogna tomater är otroligt stor skillnad från köpe tomatsås. Den har en naturlig sötma och mer än tomat o lite örter o nån vitlöksklyfta behövs inte. 
Vilken lyx att få äta såhär!
 
tomaten i denna köttfärssås är Svoi tomater. Fantastisk god!
 
Recept Tomatsås:
 
ca: 500g svoi tomat ( elr en tomat du gillar)
2 vitlöksklyftor
färska örter ( jag använda basilika, timjan, persilja ) 
olja
salt
peppar
 
Dela tomaterna och lägg i en tjockbottnad kastrull. ( man kan snabbt koka tomaterna i vatten och sedan lägga dom i is vatten om man inte vill ha skalet kvar)
Koka upp tomaterna på medelhög värme och hacka sedan vitlök och häll i kastrullen.
koka ned till önskad konsistens och tillsätt sedan örter, salt, peppar efter smak.
Häll upp i rena glasburkar.
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela