En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Gratinerade vitlökskräftor! Snabbt, enkelt och lyxigt🍴

Publicerad 2019-02-15 18:25:00 i Trädgård,

 
 
Kvällens fredagsmys middag blev idag lyxiga gratinerade kräftor , kräftröra, räkor och vitlöksbröd! Mums!
 
Enkel och ändå så lyxigt! Jag gör min egen lilla fuskversion av gratinerade kräftor. Jag köper färdigkokta som jag snabbgratinerar på hög värme i ugnen på grill funktionen. Det ser och smakar ren Lyx. Dessutom går denna variant att variera och är lite av en ”man tager vad man haver” rätt. 
 
Idag gjorde jag såhär:
 
ingridienser:
ca 10-12 kräftor
100g smör
1/2 msk finhackad persilja  
2 st vitlöksklyftor
citronsalt efter smak
vitpeppar efter smak
 
Gör såhär:
sätt ugnen på 250 grader , grillfunktionen.
 
Dela kräftorna på längden och lägg på en plåt. 
Rör ihop smör, persilja, salt, peppar och finriv eller pressa i vitlöken. Lägg i en spritspåse och spritsa sedan ut en rand på varje kräfta. Sätt in i ugnen och låt smöret smälta och puttra 10-15 sekunder. Ta ut och lägg upp på ett fat och servera direkt.
 
 
 
 
 
 
 
 
Blir det smör över så lägg de på bröd så får du ett fantastiskt vitlöksbröd.
 
 
 
Hoppas ni testar detta för det är riktigt gott!
Ett tips är att riva i lite citronzest i smöret🍋
 
smaklig måltid🍴
 
/
Nina 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela