En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Årets första inomhus sådd till sommaren!

Publicerad 2019-01-08 21:56:57 i Trädgård,

 
 
Då va äntligen årets första inomhussådd klar!
Denna sådden är de fröer som kräver lång tid att utvecklas till stora kraftiga plantor. Det är riktigt härligt när denna sådden är klar. Jag brukar så denna sådden i december så jag har kännt mig lite stressad att fröerna inte kommit i jorden. Men ikväll fick jag lite tid till att så dessa.
 
Fröer jag sått:
Rotselleri  ca 20 st
Stjälkselleri  ca 15 st ( äter inte så mycket av denna )
Paprika ca 20 st
Chili 10 st
Jordgubbar ca 10 st  ( test att så såhär tidigt) 
Smultron  ca 25 st (test att så såhär tidigt) 
Physalis ca 10 st
Gul lök ca 50-75 st
Purjolök ca 30 st
Jordärtskocka ca 14 st
 
Alla plantor står under extra ljus.
 
I år hoppas jag att min purjolök blir bättre än förra årets. Dock jag jag läst många som fått taniga purjolökar förra året på grund av värmen som var. På ett sätt så känns det ju skönt att det inte bara gick illa för min purjo utan att det faktiskt fanns skäl till det.
Samt att jag läst lite knep som förhoppningsvis ger purjolöken de allra bästa förutsättningarna dom kan få. 
 
Jordgubbar och smultron testar jag iår att så såhär tidigt. Spännande att se hur plantorna blir. Jag har aldrig sått någon av dom innan utan har varit lite lat och köpt färdiga plantor. Jordgubbarna är av en ampel variant som inte skjuter ut långa skott så jag inte vill ha någon okontrollerad spridning av dom. Dom ska enligt förpackningen ge stora röda bär med god smak. Klassiska jordgubbar helt enkelt.
 
Som alltid när jag sådd så kommer funderingen om att det kanske vr förlite? Hm.. nu har jag sått 20 paprikor tillexempel. Det är ju ganska mycket, men jag vill ju kunna lägga in grillad paprika i olja tilexempel och äta som de är och frysa in i grönsaksblandningar mm. 
 
Lika så jordärtskocka, 14 plantor fick plats i burken. Troligtvis är det mest jag som kommer äta dom och de kanske nallas av min mor med. Men det blir ju inte jättemånga på en planta. Finns det för inläggningarna? Tänk om hälften inte ens gror? 
Troligtvis sår jag mer imorgon .. hehe..
 
 
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela