En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Livet som florist

Publicerad 2019-01-09 20:24:05 i Trädgård,

 
 
 
Livet som florist är så himla roligt!
Att få ta hand om dessa vackra blomster. 
Nu efter jul och nyår nockas vi nästan i blomsterbutiken av alla vårblommor, ljusa pasteller och om vi har tur skiner några solstrålar in med. Inom kort kommer butiken fyllas med bland annat fönstervivor, olika vårlökar, våreld och engelska pelargoner.
 
Allt känns ljust och fräscht och julen är urstädad och en ny säsong har börjat. Nu saknas bara värmen! Äntligen!
 
Ett tips med rosor: 
Snitta en sned yta med en vass kniv och sätt rosorna i varmt vatten. Snitta om och byt vattnet var 3-4 dag. Ställ gärna svalt på natten 3-6 grader så står dom ännu längre. 
En droppe ättika i vattnet dödar bakterier.
 
Ju hårdare stjälk en blomma har desto varmare vatten vill den ha. 
 
Det har varit prat om rorsor ska ha varmt eller kallt vatten. De typ 14 år som jag vart med i branschen så har det alltid varit varmt vatten som gällt och de är något jag håller fast vid. Jag upplever att rosorna stått bättre i varmt vatten än när jag ställt dom i kallt vatten. 
Det varma vattnet öppnar porerna i stjälken vilket gör att dricker vattnet bättre.
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Malin Rosö

Publicerad 2019-01-09 20:55:26

Ser otroligt roligt ut med floristyrket! 🌺 Tack för smarta tips ✨

Svar: Det är det 😍🌸 otroligt kreativt! Va kul att du gillar tipsen!:)
Mvh
Nina
En annan odlare
En annan odlare

Postat av: Hanna

Publicerad 2019-01-10 12:06:00

Vad kul det verkar! Önskar att jag också var bra på att ta hand om blommor!

Om du orkar vore det jättefint om du kikade på min blogg och gav mig lite feedback om vad jag kan göra bättre för att skriva intressantare inlägg osv! Behöver verkligen all feedback jag kan få :)

Svar: Det är det verkligen! 😍😍
Visst ☺️

Mvh
Nina
En annan odlare

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela