En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Mumsigt morotsbröd!

Publicerad 2019-01-06 15:58:06 i Mat,

 
 
 
Detta är ett enkelt recept på morotsbröd som är enkelt att variera. Denna gången blev det med morötter i men det går lika bra med tillexempel  zuchini eller palsternacka.
 
Så här bakar jag brödet:
 
ugnstemp: 250 grader
 
ingridienser:
50 g jäst
5 dl mjölk
1/2 dl matolja
3 tsk salt
3/4 dl honung
3 dl morötter, rivna
3 dl grovmalet grahams mjöl
9 dl vetemjöl
+topping( ex salt, frön mm)
 
Gör såhär:
Smula jästen och sätt i honung och låt stå till jästen börjar smälta.
Värm mjölktill 37 grader och tillsätt i jästen.
Häll i olja, salt, morötter, honung och rör runt. Tillsätt sedan mjölen och knåda i maskin minst 10 minuter. Degen ska vara ganska lös.
 
Jäs under bakduk i 30 min.
 
Platta ut bröden i en oljad form ca 30x40 cm och jäs i 30 min.
 
Skär rutor i önskad storlek med en vass kniv och pensla sedan med mjölk och strö över toppingen. Sätt i ugnen i ca 20 minuter. Låt svaln under duk.
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela