En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Trotsar storm o regn och går ut och sår!

Publicerad 2019-03-09 14:59:21 i Trädgård,

 
 
Kallt, storm och regn som faller sidledes och ändå kan jag inte låta bli att gå ut i mitt trasiga växthus och så i den nya odlingsbädden😂.
får erkänna att jag känner mig lite som Pippi långstrump som går ut och vattnar när det regnar.
 
Jag hade faktist en liten takne på att så palsternackor och moröttet i en av bäddarna på friland med. Men det var för kallt och ruskigt.. 
 
 
 
Det blåser så hela växthuset håller på att flyga iväg, så känns det i alla fall. Men hur gott känns det inte då att man har sått ännu mer i växthuset och att det kommer finnas ännu mer mat till våren. Känner mig nöjd!
 
Det jag sått idag i kallväxthuset är:
 
Maché sallat
Mangold ( test, det kan bli för kallt )
Bondböna
Sommarblommor
Rädisor
 
 
 
 
 
Sedan tog jag en titt på pluggbrättena och det står forfarande still i pluggbrättet med rosenskära men nu har det börjat titta upp i de andra pluggbrätten:
 
Pack choi
Dill
Röd spetskål
Vit spetskål
 
 
 
 
Och i den andra odlingsbädden i växthuset växer spenaten på och maché sallat. Nykomlingarna som tittat upp där är:
 
Runda sommar morötter 
Raka sommar morötter
Rötbetor
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ska nu i helgen ta mått och beställa nya glasrutor till min växthus så jag får upp en bättre och mer hållbar värme. Just nu täcker jag allt med dubbla fiberdukar för att jämna ut och behålla den värmen som finns där inne.  
 
I pallkragarna på friland växer än så länge pak choi och spenat. Främst den med lock på. 
 
Det är så härligt att odlingssäsongen är igång!
 
/Nina
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela