En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Min fröpärm🌱

Publicerad 2018-11-06 19:00:00 i Övrigt,

 
 
 
Ja här är min fina fröpärm! 
Väldigt kul och skönt att ha organiserat fröerna och betydligt lättare att se vad för frön och hur många av varje sort jag har.
Denna pärmen är nästan full nu och då det till våren kommer en stor leverans med ännu mer fröer så kommer det behövas en till pärm. Då kommer dom sorteras så en pärm blir vinter och vår, den andra blir sommar och höst.
 
 
Fröerna har jag satt i ett fotopärm , det funkar bra men det får bara plats 1-2 fröpåsar i varje fotoficka. Men funktionellt ändå. Det underlättar så jag inte lika lätt missar att odla något som det skulle varit om jag hade alla fröer i en låda. Perfekt!
 
 
 
Snart kommer det en frökedja hem till mig och min förhoppning är att det ligger lite ovanligare fröer där i så min fröpärm kan utveckas lite till. Jag brukar vara med i ganska många frökedjor just för att testa nya sorters grönsaker mm.
Då behöver jag inte stå med en hel påse frön om det är något som inte passade mig. Finns många av detta frökedjor på facebook.
 
 
 
 
 
Har ni några speciella frösorter som ni kan tipsa om?
 
En tomatsort jag kan tipsa om är Svoi, lättodlad, hyffsat stora och väldigt goda. Svoi tomaterna har en väldigt fin orange/röd/melerad färg och får en liten tomat bebis på insidan. Tomaten passar perfekt till att göra tomatmarmelad med vanilj på.
 
Recept på tomatmarmeladen kommer snart på bloggen.
 
 
/Nina

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela