En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Planering till våren

Publicerad 2018-11-02 18:34:00 i Trädgård,

 
 
 
Dags att planera hur vårens odling ska se ut, nygjorda bäddar och nya växtplatser, härligt!
Ny plats för fram för allt potatis, morot och palsternackorna.
 
Ofta har jag skissat upp hur jag planerar sätta de som ska ut på våren men det är alltid något oförutsägt som händer. Ett exempel är torkan som varit i år. Den gynnade melonerna bra, men mina morötter och rödbetor hade det tufft. 
 
Till kommande vår säsong ska jag även fundera ut ett bevattningsystem.
En tanke då jag vill vattna med regnvatten är att jag sticker hål i en slang och lägger den där det ska vattnas och använder en båt handpump och pumpar ut vattnet. Enkelt, energisnålt och klimartsmart och dessutom är det bra träning ;)
 
Fler tankar till vinter och vår säsongen är att jag måste odla mer än jag gjort tidigare och oftare. 
Redan nu när jag beställde frön för höst och vinter och några fröer till våren har jag funderat o filurat just vilka sorter som ger mest nytta för mig och min trädgård. 
Jag har även mer noga räknat på hur mycket vi behöver per person i skördemängd samt odlingsyta. 
 
Ett bra mått jag kommer att gå efter är detta:
(vi är 3 vuxna och ett barn)
 
Potatis – 340kilo

Blomkål – 10kilo

Lök – 50kilo

Märgärter – 20 kilo

Broccoli – 20kilo

Morötter – 75kilo

Vitkål – 15kilo

Purjolök – 25kilo

Spenat – 10 kilo

Brytbönor – 20kilo

Gurka- 35 kilo

Kålrötter – 15kilo

Rotselleri – 20kilo

Palsternacka – 25 kilo

Rödbetor – 25 kilo 

Tomater- 40 kilo

Detta året var jag långt ifrån detta men jag fick också testa olika metoder och växter och med den lärdomen så ser jag fram emot nästa odlings säsong.

/ Nina


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Tess

Publicerad 2018-11-02 19:54:15

Vad härligt att ha något att se fram emot! :)

Svar: Verkligen! Snart är allt igång igen 😍🌱
En annan odlare

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela