En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Första inlägget, min odling.

Publicerad 2018-10-14 21:48:34 i Trädgård,

 
 
 
Min förhoppning med min odling är att nå mitt mål att i framtiden kunna odla all den frukt och grönt som mitt hushåll behöver. Att lära min son vad / hur / när man odlar. Att våga odla, att Känna lyckan av att lyckas och ta lärdom av att misslyckas.
 
I grunden är jag utbildad florist och har alltid haft intresse av odling. I nuläget har jag ingen större skala av odling, 7 pallkragar, 3 odlingsbäddar, mängder av odlingshinkar och ett sönderblåst tunnelväxthus. 
Men någonstans måste man börja och jag börjar här. 
 
Min tanke i nuläget är att testa mig fram till vad som funkar att så inomhus hos mig i vinter. Jag har köksfönstret och en stor köksbänk med lysrör avsädd för odling att tillgå.
 
Utomhus har jag nu börjat förbereda inför vintern. Ge ny näring i alla pallkragar o odlingsbäddar i form av löv, nerklippta grenar och sommarens växtdelar som stått i pallkragarna.
Jag har även vintersått maché sallat i 1/2 pallkrage som har lock. Tanken är att sedan klä in den i tidningspapper o bubbelplast och om kylan skulle komma snabbt finns även plats för ett gravljus med lock för att få upp temperaturen. Det är första gången som jag vintersår något och jag har även beställt hem ännu mer fröer till min fröpärm varav fler frön är tänkta till vinter/höstsådd. Spännande att se hur detta utvecklas! 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela