En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Gul lök - så gör jag!

Publicerad 2019-01-14 18:06:00 i Trädgård,

 

Nu gror min gul lök! 

Löken såddes för bara några dagar sedan. Den är sådd i ett litet plasttråg med ca 10-15 cm planteringsjord. I tråget är ca 50 fröer sådda väldigt tätt.

Sådden står på min köksbänk under ett lysrör som sitter under överskåpen. Det blir ca 40 cm från plantorna. Hittills har det funkar bra.

Hela tråget står i en form där jag kan vattna sådden underifrån.

När plantorna vuxit sig hanterbara så skall dom planteras om i små plastkrukor och sättas i små kluster ( små grupper) Och ställas ut i växthuset.

Sedan när det är tillräckligt varmt skall dom slutligen planteras i den tilltänkta bokashi gödslade odlingsbädden där dom får stå till det är skörde dags! 

Värt att tänka på:

🌱 på med bokashin till lök är att lök gillar kalkrik jord så därför blir det extra mycket äggskal i komposten till lökarnas odlingsbäddar.

🌱 löken vill även ha en mullrik jord och vill stå varmt och soligt. Villket gör att bokashi är perfekt för att myllra upp jorden.

🌱Glöm inte att ge näring till löken även när det är liten! Lök kräver mycket näring. En svag dos regelbundet är att föredra För goda resultat.

Det är vad jag kallar lyx!

 / Nina


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela