En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Ohyra i sådden

Publicerad 2019-01-27 17:12:00 i Trädgård,

 
Ja som rubriken lyder så har jag denna säsong drabbats av ohyra i min majssådd i får av små vita maskar. Jag har även sett små brun/grå små skalbagge liknande som kan flyga. De är endast 1 mm stora och håller sig mest till majsen.
 
 
Hoppstjärtar är det inte om man tänker på larverna.  Men jag får inte riktigt bukt med vad de är eller  vad de små flygarna är för något.
Det är inga insekter jag har haft tidigare i mina odlingar.
 
Larverna var endast runt majskornen på majsplantorna och såg inte ut att de sig på andra plantor.
De små flygande insekterna snartade även dom på majsen. Idag tog jag bort majsen och jorden dom varit i.  De små flygarna har jag sett enstaka på paprikorna med med inte alls så intensivt som på majs plantorna.
 
För att bli kvitt med flygarna så har jag ofta duschat dom med såpvatten och det har funkat bra mot dom. 
Mot larverna har jag förlorat. När jag började kraffsa för att se om det vart något i jorden så var majskornen överrumplade av de små maskarna tyvärr.
Inom kort ska övriga sådda som vart i samma kärl som majsen planteras om men ny steriliserad jord och hoppas på att de klarar sig.
 
Majskornen kommer att kasseras och nya majskorn kommer snart få hamna i jord. 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2019-02-01 19:15:33

Sorgmyggor brukar ofta angripa sådder. Tips för att identifiera angrepp: ”Trädgårdens växtskydd” av Maj-Lis Pettersson.

Svar: Ja de brukar ju vara vanligast men detta var ngt annat🧐 o när jag slängt majsen o jorden där dom varit så försvann ohyran . Maskarna har inte spridigt sig till de andra plantorna i samma kärl 🤔 Åh tack för tipset! Ska genast kolla den gruppen👍🏻☺️
En annan odlare

Postat av: Anonym

Publicerad 2019-02-01 19:17:32

Ja och det är ju jag, Jennie Kok sol kommenterar!😸 glömde den detaljen. Vi hade Maj-Lis en heldag på trädgårdsutbildningen och hon är verkligen en guru!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela