En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Så ännu mer!🌱

Publicerad 2019-01-13 19:30:33 i Trädgård,

 
 
Tänk att jag hittade lite mer att så inomhus nu i januari! jag har varit med i flera olika frökedjor och har bytt till mig bland annat sparris, rabarber, popcornmajs som jag tänkte att jag skulle förså nu och som sedan får växa sig vidare i växthuset när dom blivit tillräckligt stora. Dock så blev det som vanligt när jag ska så någonting...  = väldigt mycket!
 
Rabarber blev det ca 20-30 frön! Men dom är egenodlade och jag vet inte hur grobarheten är? Jag har aldrig odlat rabarber från frö tidigare men har nu får ca 80-100 fröer.. o när jag väl börjar så så är det ju tråkigt om man sått förlite.. sen vet man ju inte om mina nya grannar behöver det ena och det andra. Så varför snåla med sådderna haha..
 
Sparrisen ska bli riktigt kul! Det har jag aldrig sått eller odlat tidigare men ätit mycket haha. Dom har ju en rätt lång odlingstid men jag tror att det kommer vara väldigt värt det. Det blev nog runt 20 fröer o h jag hoppas verkligen att alla tar sig. 
 
Popcornmajs blev det också. Aldrig odlat majs tidigare så jag hoppas att det ska gå bra. Drog till med ca 30-40 st frön och hoppas att minst hälften tar sig så vi har popcorn till myskvällarna till nästa vinter. Det blir ju stora fina plantor så en bra plats till dom skall grävas så fort jag har möjlighet. Popcornen var inget jag hade räknat med att ha i år men så kom jag ju över fröer och dom låg i samma kuvert som rabarbern som jag skulle så nu så det var ju lika bra att så popcornen nu med.. eh.. ja .. det är kul att så!
 
Till min stora förtjusning såg jag idag att fröna till gullöken har börjat gro! Åh det är så kul! Man går varje dag och tittar till sina små sådder och pysslar om dom. Så mysigt. Lyckan man känner när det gror och särskillt senare när man kan sköra det man odlat. Den känslar är fantastisk.
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela