En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Sådd i växthuset och uppdatering om inomhus sådden🌱🌱

Publicerad 2019-01-19 19:05:40 i Trädgård,

 
 
Koll i växthuset idag!
Det var dags att vattna på lite i växthuset då vi inte har någon snö att lägga på här. I odlingsbädden på bild har jag sått vintersallaten Maché, vanlig plocksallat och spenat. 
Tyvärr har några glasrutor gått sönder i senaste stormen. I och med det räknade jag med att det skulle vara minusgrader i växthuset men trots trasiga rutor som ramlat ur så var jorden i cellerna och jorden i odlingsbäddarna inte frusna! Lite imponerande ändå tycker jag.
 
Även jorden i pallkragen med lock hade tinad jord i sig och de pallkragar utan lock hade djupfryst jord. Så kommer det lite plusgrader nu så börjar det snart växa i växthuset.
 
 
 
Inomhus växer det i rekordfart!
Kronärtskockan kräver nog omplantering redan nästa vecka lika så popcornmajsen då dom börjar dra iväg och har vuxit över förväntan bra.
 
Vid omplanteringen kommer jag skola om majsen i 11x11cm krukor ( om jag hittar dom då mycket är nerpackat i och med flytten). Jag kommer att fylla upp med jorden till ca 2/3 av krukan för att sedan när majsen växer fylla på med mer jord så blir plantorna inte så rangliga. Majsen bildar rötter längst med stjälken precis som med tomatplantor när de planteras djupare. Majsen kräver regelbunden näring.
 
kronärtskockan kommer jag att skola om i ännu större plastkrukor. Troligtvis runda med en diameter på ca 20 cm. 
jorden till kronärtskockorna kommer jag blanda ut med lite perlite. Ca 1/2 dl perlite till en kruka på 20 cm. Perliten håller fukten och även lite värme. Kronärtskockan kräver regelbunden näring.
 
Nästa vattning är det dags att gei en skvätt näring och då växer de så de knakar.
 
Nu har snart allt tittat upp,bara på nån dag! Kollade till sådden imorse innan vi for iväg och sedan nu på kvällen så hade all paprika tittat upp, lika så Physalis, fler jordgubbar men chilin.. ja vad ska man säga?.. En ensam lite själ står där. Dock är jag inte chili älskare så det kanske inte är hela världen..
 
 
 
 
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela