En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Tanken var god!

Publicerad 2019-01-05 20:54:00 i Trädgård,

Tanken var god!
 
Ja tanken var ju att jag idag skulle fixa de sista vintersådderna.. men så är det ju så att det nya huset ligger typ 20 min från gekås i ullared och när jag kom till växthuset så har 2 rutor trillat ur och gått i kras..  tjaa.. odlingslusten försvann och det blev en tripp till gekås istället. För mig känns det så lyxigt att bo så nära! 
 
Dom hade nu utökat växt sortimentet och trädgårdavdelningen vilket föll i god jord för mig. Perfekt! Då vi bara hade en timme på oss i varuhuset så köptes bara det viktigaste till hemmet. Men nu vet jag lite mer om deras nya sortiment och kan planera mer utifrån det.
 
Men det jag tänkte skriva om idag var faktisk om ett inlägg jag läste i en trädgårds grupp på facebook. 
 
Det var en kvinna som idag i januari som planterat ner 25 klematis plantor i hallands län och att dom idag haft 9 grader varmt. Växterna var planterade i en upphöjd plantbänk med staket på. Troligtvis i skyddat läge men det framgick inte på bilden. Jag tycker att det var så fascinerande och hoppas verkligen att det funkar. Min tanke är att rotsystemen fryser sönder när frosten och vintern väl kommer. Men om hon i så fall täcker över ordentligt så kan det fungera. Vilket öppnar ännu fler dörrar för mig o odlingsvärlden. Spännande och jag hoppas få se en bild till våren och att det då växer på plantorna. Frågan i så fall vilka mer plantor går att plantera ut mitt i vintern? Det är något jag ska gräva djupare i. 
 
Detta med vinterodling är ju bara så häftigt men ändå så logiskt. Det är ju så naturen planterar frön. Och sedan är det ju otroligt vilka temperaturer olika frön börjar gro! Bara för att ge några exempel:
 
4 Grader:
Dill
Gul lök
Majrova
Spenat
Sallat
Palsternacka
 
5 Grader:
Bondböna
Kålrot
Ärtor
Svartrot
Rädisa
Persilja
 
6 Grader 
Kål
Morot
Rödbeta
 
 
Vilket styrka i ett så litet frö. Vilket gör tillexempel de angivna fröerna ovan så optimala för vintersådd.
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela