En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Wow vilken jord! Och ehm 100 rosenskära?!

Publicerad 2019-01-01 19:07:00 i Trädgård,

Nu är det omrört i den stora 10 m odlingsbädden. Mest för att se vad det var för typ av jord och hur den mådde. 

Men oj vad förvånad jag blev! Detta visade sig vara en djupgrävd odlingsbädd med perfekt uppluckrad jord där det kryllade av mask! Bara lite bös på toppen, men det är ju lätt att rensa bort. Då den har stått orörd ett tag så trodde jag att det skulle vara stora rötter och svårt att gräva. Jag hade planerat att täcka ytan för att kväva bort de ”hårt” åtsittande rötterna.. Så det vad skönt att slippa det.

Hade en tanke att jorden skulle ha en ganska hög lerhalt då det är mycket sand i marken vid det nya huset. Vilket jag i och för sig är glad över då sandjord gör det så mycket enklare att rensa samt att sanden filterar vattnet riktigt bra så vårat dricksvatten har en riktigt toppen kvalitet.

Men detta va ju så bra! Oj vad tid jag sparar, nu kan jag snart gå på och gräva upp nästa odlingsbädd där iår alla kålen ska få stå. 

Det är verkligen ett pussel att fundera ut vart allt ska stå, vår, sommar, höst och hur mycket som behövs för självförsörjningen. Eftersom det är första året i nya huset och trädgården så blir detta ett riktigt testår. Det ska bli spännande att se hur trädgården växter sig större och större. 

Idag blev det grävt ca 3 meter och sedan lite mer sådd i växthuset.. som jag inte riktigt förstår hur jag tänkte då de blev typ 100 fröer rosenskära ner i ett pluggbrätte! Ehm.. det blir ju en blommande sommar ialla fall. 

 
Här kan man ana den stora odlingsbädden.
 
 
 
Här har jag vänt lite bös och kollat av vilken jordtyp jag har där.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela