En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Flankstek med bakad potatis och café de paris

Publicerad 2018-10-26 19:15:00 i Mat,

 
 
 
 
Ett mellan inlägg innan fröerna så måste jag tipsa om fredags middagen vi åt idag!
 
Flankstek med ombakad potatis och en kall café de paris sås! Gudomligt gott!
 
3 personer
flankstek:
1 rejäl nypa Tomatsalt ( eller örtsalt)
400g flankstek
Ca 2 msk halländsk rapsolja
1 apelsin 
Peppar
smör att steka i
 
ombakad potatis:
3 bakpotatisar
1 msk smör
3 msk hackad gräslök
3 msk cream fraiche
1/2 dl + 1 dl riven lagrad ost
salt
peppar
 
sås:
1 stor vitlöksklyfta
1 dl cream fraiche
2 msk hackad persilja
1 msk sweet chili
2 tsk tomatpuré
1 tsk curry
1tsk torkad timjan
1 tsk torkad dragon
salt och peppar
1/2 tsk apelsin zest
2 msk apelsin juice färsk
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Nagga bakpotatisen och slå in den i ugnsfolie och sätt in paketen i ugnen I ca 60-90 min.
 
Lägg ut flanksteken så den blir rumstempererad. 
Ringla över 1 msk av rapsoljan och gnid in köttet med saltet och pepparn.
 
Blanda alla ingredienser till såsen i en skål, spara en halva av apelsinen till köttet och ställ kallt.
 
När potatisen är klar gröps den ur ( spara lite i kanterna för extra stadga) och lägg i en skål. Blanda i salt, peppar, smör, 1/2 dl ost, cream fraiche, gräslök och lägg tillbaka potatisen i bakpotatisarna. Tillsätt 1 dl ost ovanpå bakpotatisarna och sätt in i ugnen till de får en gyllenbrun färg.
 
Stek den sparade apelsinhalvan på hög värme tills den fått en gyllene färg. Lägg den sedan åt sidan. 
Stek köttet i smör och olja på hög värme, ca 2-3 min på varje sida och pressa apelsinen juicen ovanpå och låt sedan kötten vila på en skärbräda.
 
När bakpotatisen är klar så skär då upp kötten i tunna skivor. Servera med goda grönsaker.
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2018-10-27 06:47:04

det ser jättegott ut :)

Svar: Det var riktigt smarrigt 😃👍🏻
En annan odlare

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela