En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Ull, ull och ännu mer ull!

Publicerad 2019-04-02 17:54:00 i Trädgård,

 
 
Alltså hur lycklig blir man inte när man får 12 sopsäckar proppfulla av skitig ull?, dessutom helt gratis!!
Som odlare blir man överlycklig då det innebär att man slipper massa jobb som tillexempel rensning av ogräs och man behöver inte springa med vattenkannan stup i kvarten. Ull passar även perfekt at användas för krukodling! Så du som bor på balkong, köp ull! 😄
 
Riktigt bra är ju att det är skitig ull som jag har fått, det kommer tillföra mängder med näring till plantorna som lär bli mycket tacksamma och växa upp till stora frodiga plantor. Att det dessutom är ett material som tar ca två år på sig att förmultna gör ju att det under lång tid kommer tillföras näring då man kan varva ull och tillexempel gräs.
Till råga på allt så bidrar ullen även till en ökad ljusreflektion.
 
 
 
 
 
 
 
Vad jag har läst till mig så ska ull även hjälpa mot sniglarna. Vilket jag verkligen hoppas på då det är mycket åkermark runt huset och jag kan nästan se framför mig hur åkersniglarna sakta men säkert slingrar sig fram till mina odlingar haha.. 
I viss mån skall ullen även hålla skadeinsekter i schack men det är jag lite mer skeptisk mot.
 
 
 
 
 
Just nu är det lite sjukstuga här, men snart så ska de grävas odlingsbäddar och det ska täckas med mer ull både här och där. Men än sålänge är det lugna tag som gäller så inte feber kommer tillbaka och att rösten tappas. 
 
 
/ Nina
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela