En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

När det frodas!🌱🌱

Publicerad 2019-02-11 14:17:00 i Trädgård,

 
(Hej! Nu är jag tillbaka o bloggar efter vabb! )
 
Ååh vad jag har längtat till att ”för” våren är här. Idag lyser solen äntligen med en anings värme på 5 plus grader. Det känns nästan vårigt i luften och i växthuset har spenaten börjat titta upp. Så häftigt att de små fröerna redan börjat gro, trots att i de senaste två stormarna lyckades krossa 7 stycken av glasrutorna. I tidigare inlägg finns exempel på fröer som gror redan från 4-6 grader.
Ska ta en titt i växthuset senare och se om där är något annat som är pågång och gror.
Spännande! 
 
Inomhus frodas det för fullt och det är dagsatt plantera isär paprikor, chili och Stjälkselleri så de får egna små plastkrukor. 
Än sålänge är jag nöjd med antalet plantor av paprikor och chili, några strök med då en vattning försenades men har en 20-25 paprikorplantor kvar och ca 10 chiliplantor. 
 
Chilifrukter är något vi äter väldigt sällan av men är något jag odlar för blandannat tacosåser till hösten och för att  jag helt enkelt inte kan låta bli då det är roligt och lättodlade samt oftast ger fina resultat. kanske är det att jag inte stätt på så många recept med chili som passar för min son o mig? 
 
Paprikorna är planerat för dels färskkonsumtion över sommaren/hösten men även för grillade inlagda paprikor i olja med någon vitlök och rosmarin, samt för olika grönsaksröror till vinterskafferiet. Jag hoppas på ett bra resultat med stora fina paprikor i år då förra årets blev många men små. 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela