En annan odlare

Odling frÄn start. Mitt mÄl Àr att bli sjÀlvförsörjande pÄ frukt och grönt, lÀra min son vart maten kommer ifrÄn och fÄ laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv pÄ mitt sÀtt.

Stora februari/ mars sĂ„dden!đŸŒ±đŸŒ±

Publicerad 2019-02-23 20:39:34 i TrÀdgÄrd,

 
 
HallÄj mina odlingsvÀnner! 
 
Idag fanns det Àntligen tid och ork för den stora februari/ mars sÄdden! 25 olika sorters fröer fick Àntligen komma ner i jorden. NÄgra sena och nÄgra lite tidiga med vad gör det nu nÀr ljuset har börjat hitta tillbaka till oss!
 
Denna odlingsÀsong har jag strÀngt sagt till och lovat mig sjÀlv att inte köpa med tomatfrön! 
Hm har vĂ€l inte köpt stora pĂ„sar men bytt till mig nĂ„gra smĂ„ fröpĂ„sar😁 
FrÀmst för att jag dÄ ville/ behövde sÄ stora tomatsorter som möjligt till nÀsta vinters konserver.
 
Totalt sÄddes ca 30-35 tomatfrön dÄ jag förra Äret tog i lite vÀl med mina 64 plantor hehe.. sÄ ca 25-30 plantor hoppas jag pÄ. Jag testodlar de flesta tomater detta Äret sÄ det Àr bara ca 5-6 frön av varje sort jag odlar. De flesta Àr extrem biffar.
 
sedan Àr det bland annat mer gul lök ( dÄ min 3 Äring lyckades fÄ tag pÄ boxen) , hjÀlmböna, olika sorters kÄl, aburgin mm mm 
 
I mitt nya hus/ lgh har jag dock mycket problem med mina sÄdder. Varma element verkar vara det stora problemet Àr. Allt torkar ut pÄ bara en dag eller tvÄ! Flera kronÀrtskockor och rabarber har redan strukit med sÄ jag fÄr se hur denna stora sÄddomgÄng kommer klara sig.
 
DÄ jag som sagt gick loss pÄ tomaterna förra Äret sÄ behövde jag hehe gÄ loss pÄ nÄgot anbat i Är.. det kommer bli GALET mÄnga gurkplantor dÄ jag sÄtt ca 50-70 frön. SÄ mÄnga plantor lÀr ger bort till grannarna hÀr. Dock Àr ju gurka galet gott och jag har en plan pÄ att göra en slagt bersÄ/tunnel med gurkplantor, en gammal stomme av ett tunnelvÀxthus och lite nÀt. 
 
PÄ bilderna nedan Àr bland annat det som sÄtts idag och lite tidigare denna mÄnaden. ( nÄgra pÄ januari sÄdden finns med pÄ februari sÄdden sÄ den bilden fick hÀnga med den med. Jag bor i zon 1) 
 
 
 
 
 
 
Nina 
 
 

Liknande inlÀgg

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son pÄ 3 Är i kungsÀter, odlingszon 2. Min förhoppning Àr att kunna leva pÄ mitt odlande till den grad att jag och mitt hushÄll kan livnÀra oss pÄ min odling. Jag Àr utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela