En annan odlare

Odling frÄn start. Mitt mÄl Àr att bli sjÀlvförsörjande pÄ frukt och grönt, lÀra min son vart maten kommer ifrÄn och fÄ laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv pÄ mitt sÀtt.

KronĂ€rtskockađŸŒ± Del 1 - sĂ„dd

Publicerad 2019-01-16 21:52:29 i TrÀdgÄrd,

 
 
 
KronÀrtskocka Àr för mig en av de lyxigare grönsakerna. Otroligt goda och vackra grönsaker. En smak som nÀstan pÄminner lite om sparris, en köttighet i bladverket som gÄr perfekt ihop med kryddad olja eller helt enkelt vanligt smör. En botten som i sin enkelhet Àr riktigt god eller varför inte göra en grönsaksröra?
 
Jag odlar kronÀrtskockan i december/ Januari dÄ plantan har en lÄng utvecklingstid. Detta Äret grodde alla frön inom en vecka. 
Jag driver upp plantorna pÄ köksbÀnken under ett lysrör. Jag sÄr alla frön i ett plasttrÄg med smÄ hÄl i botten. 
PlasttrÄget stÀller jag sedan i min form med flera smÄ andra fröbebisar som Àr planterade i trÄg. 
Jag gör sÄ för att kunna vattna direkt i formen och lÄta alla trÄg suga upp vattnet istÀllet för att hÀlla vatten uppifrÄn. Jag har Àven plastfilmmed nÄgra hÄl i ovanpÄ plasttrÄgen.
 
Om nÄgra veckor skall plantornas planteras om och sÀttas i var sin plastkruka. En gÄng i veckan vattnas de med svagt nÀringsvatten för att ge dom en sÄ bra start som möjligt.
 
FortsÀttning följer...

Liknande inlÀgg

Kommentarer

Postat av: Jennifer

Publicerad 2019-01-17 12:05:47

Vad gott med kronÀrtskocka! Hur ska de odlas sen? DrivbÀnk, friland? Vill sÄ gÀrna komma igÄng med min odling i Är men har inte bestÀmt riktigt vad jag ska odla Àn =).

Svar: Hej! Ja det Àr verkligen gott! kort draget sÄ kommer dom mellanlanda i vÀxthuset innan utplantering pÄ friland :) kommer inom kort skriva del 2 om odling av kronÀrtskocka :) Äh dÄ borde sÄ sÄ kronÀrtskockor och purjolök, kÄl Àr perfekt med tycker jag. Om ca 2 veckor kommer jag att göra vÄr sÄdden! Kommer skriva on det hÀr pÄ bloggen.Ha en trevlig kvÀll
Mvh
Nina đŸŒ±
En annan odlare

Kommentera inlÀgget hÀr
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son pÄ 3 Är i kungsÀter, odlingszon 2. Min förhoppning Àr att kunna leva pÄ mitt odlande till den grad att jag och mitt hushÄll kan livnÀra oss pÄ min odling. Jag Àr utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela