En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Nya odlingsbäddar

Publicerad 2019-03-03 20:28:00 i Trädgård,

 
 
 
 
idag var tanken först att så lite mer grönsaker, men då det väntas regn och snö nästa vecka så passade de bättre att gräva upp föer odlingsbäddar som jag då inte behöver vattna på själv utan jag låter regnet sköta det jobbet. 
 
Idag blev det två stycken odlingsbäddar klara samt en djupgrävd odlingsbädd i växthuset. 
De två odlingsbättarna på friland fyllde jag ut med  finspån, halm och kartong samt att jag strösslat lite hönsgödselpellets för att få lite extra fart på set hela.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
såhär gjorde jag :
 
1) markera ut hur stor och bred odlingsbädden ska vara.
 
2) gräva kant, jag gräver en kant runt hela odlingsbädden, cirka 10 cm bred och 10-15 cm djup. Detta för att förhindra att ogräs ska växa in i odlingsbädden.
 
3) de grästuvor som blivit då jag grävt kanten lägger jag i odlingsbädden och trampar och jämnar ut så mycket som möjligt.
 
4) på lägger jag sedan kartong så det täcker bädden.
 
5) sedan strör jag på blödlagd spån och halm och lite pelletrerad hönsgödsel.
 
6) på med ett tjockt lager jord och tryck o platta till. 
 
Sedan är bädden klar!👏🏻
 
Nu är det bara cirka 9 odlingsbäddar kvar att gräva. Snart börjar ju säsongen!! 🌱🌱🌱
 
//
Nina 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela