En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Överblick i gamla trädgården🌱

Publicerad 2019-03-08 17:24:00 i Trädgård,

 
 
 
 
Idag tog jag en stund och gjorde en lite överblick i den gamla trädgården hos mina föräldrar. 
I pallkragarna växet just nu:
 
Rabarber
Gräslök
Salvia
Maché sallat
Oregano
2 årig grönkål
självsådd grönkål
Någon liten ensam vitkål
 
och lite här och var i trädgården sticker det upp decimeter långa tulpaner av olika slag. Hur härligt är inte det?
 
Gräslök
 
 
Maché sallat
 
 
Självsådd grönkål
 
 
Rabarber och några röksvampar (?)
 
 
Inom kort är det dags för flytt av dessa in till den nya trädgården hos mig lite mer söder ut. Då får jag även hem ca 12 pallkragar och kan utöka min trädgård mot mitt mål som självförsörjande. 
 
Stommen till mitt gamla tunnelväxthus ska monteras ned och tas med. 
Då plasten ej längre finns med oss så skall jag använda stommen till antingen frilandsgurkorna och göra en gurktunnel eller att den får användas till hjälmbönorna. Får fundera på det..
 
Det som jag tycker är svårast med hela trädgårdsprogrammet tycker jag är VART jag ska sätta allt, jag vet ju hur jag ska tänka o lägga upp det, har ju till och med gått kurs i hur man ska göra och ändå känns det så svårt. 
Man vill ju ha vinterskörden så nära huset som möjligt under vintern och att det är bra att ha kålen dn bit ifrån huset. Vissa av plantorna jag har vill stå skyddat men jag har ingen skyddad plats så det måste jag bygga/ skapa. Hur går solen och vad kräver djupbäddar? 
 
Många frågor som snurrar i huvudet och många planer med. Nu är det dags att fatta beslut.
 
/ Nina
 
Tulpaner
 
 
Tulpaner

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela