En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Planerande av min odling

Publicerad 2019-03-26 12:27:00 i Trädgård,

 
 
Jag har tänkt mycket fram och tillbaka om hur jag ska skissa och utvecka mitt blivande trädgårdsland. 
Då jag gör ett helt nytt trädgårdsland från grunden är det inte så mycket av växter jag behöver ta hänsyn till. Däremot har jag en del andra faktorer att ta hänsyn till Så som vind och lämpliga odlingslägen, soliga lägen mm.
 
Jag vill ju planera så att jag till vintern inte behöver springa genom halva trädgården för att tillexempel hämta purjolök. 
Vilken typ av bäddar ska jag gräva? Hur många pallkragar behöver jag? Hur stort ska potatislandet vara? 
 
Det bli en del frågor. 
Min lösning ser ut såhär.
 
 
 
 
(Tyvärr fick allt ej plats på bilden.)
 
Jag kommer att återanvända stommen från min gamla odlingstunnel som blåste sönder i fjol och låta hjälmbönor klättra upp på den. Under den kommer en grusgång vara som leder till en vacker berså och vid sidan av hjälmbönorna kommer lavendeln få växa.
 
En djupgrävd odlingsbädd kommer bönor att växa som ett staket runt de mindre bäddarna och pallkragarna. Vilket också ger ett litet vindskydd. 
 
På den mellersta odlingsbädden och på några andra ställen står det ”flygande” det är de platser där det kommer variera mest med grönsaker.
 
Den stora odlingsbädden framför bäddar och pallkragar kommer att bli min lilla örtagård. Snabbt och smidigt att hämta ifrån då de ligger närmast ytterdörren.
 
Det kommer även finnas två lite större bäddar för slang gurka och gurka av västerås sort . Där det kommer vara en uppsättning av gamla störar för dom att klättra på. Då jag slog på stort och förodlat alldeles för många gurkor lägger jag nu mycket krut på att ge dom gott om plats och sedan kunna lägga in mängder med gurka.
 
Ovanför/ bakom växthuset så kommer kål landet att vara. Det kommer bli två eller tre större bäddar  då jag har ganska många olika kålsorter som skall på plats. Jag samlar all kål på samma plats då det är lättare med täckning av plantor. Dessutom tycker jag det ser ganska tråkigt ut med täckta odlingsbäddar.
 
I mitt växthus satsar jag i år främst på tomater. Men lite paprika, chili och melon ska få vara med på ett hörn där inne. I år satsar jag på riktigt stora tomater och har med omsorg valt ut ganska många olika sorter som jag sedan ska ta frön av.
 
Av Odlingsbäddarna har jag valt att göra några ”late grävda” dvs att jag gräven en kant och sedan kväver bort ogräsen med tidningspapper, kartong mm. Samt att jag gör några djupgrävda för de plantor som kräver detta.
 
Desamma gäller pallkragarna, vissa av dom är djupgrävda. 
 
Då jag har sån tur att ha en sådan fin porös och riktigt masktät jord så handlar det mest om att kväva ogräs i mitt land. Är riktigt lyckligt lottat med det.
 
/Nina 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela