En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Vitlök, så gör jag. 🌱

Publicerad 2019-11-20 17:41:00 i Trädgård,

 
 
Nu är vitlöken planterad! Jag funderade länge på vilken odlingsbädd eller pallkragar som vitlöken skulle vara i vid planteringen. Jag kom fram till att det bästa måste nog vara en att snabbäddarna som jag gjorde i våras/försommaren brevid växthuset. Jag har än så länge bara 3 större djupbäddar och där vill jag ju ha morot, svartrot, palsternacka mm.
men på denna lilla snabbädd är det ganska mycket sol och riktigt fin jord. Perfekt För min kommande vitlök!
ikke att förglömma är att vitlök behöver stora mängder näring om man inte vill ha en lite fjutt till vitlök ;) 
 
Den bädden var som sagt en snabbädd dvs bara en bädd med grävda kanter, kartong direkt mot gräset och sedan kompostmaterial och jord. Den bädden odlade jag i med gott resultat denna säsongen.
Innan jag tryckte ner vitlöken så tog jag bort den värsta ogräsen och kvarvarande rester av grödor och sedan vände jag jorden så den blev luftig och blandad de grödor som jag sollat ut.
 
Vitlöken tryckte jag sedan ner cirka 5-10 cm djupt, vilket är lite mer än rekommenderat (5cm) men då jorden var nyvänd och luftig så kommer den att sjunka när det regnat. Jag satte läken ganska tätt, runt 7-10 cm och hade ett radavstånd på cirka 15 cm. 
Tyvärr var en vitlök dålig och fick kasseras så det blev inte 3 rader som jag hade tänkt så eventuellt så kanske jag trycker ner lite från skörden från detta året. 
 
Det som står på tur för vitlöken nu är att de ska täckas med löv och ev lite ull och till våren ska de gödslas ordentligt.
 
Vitlöken har jag beställt från klostra och sorterna är:
-Cledor 55+ 
Cledor är en sen sort som går mycket bra att lagra.
 
-Germidour 60+ obetad
En vacker, högavkastande, vitlök med mild men ändå fyllig smak. Perfekt för grill och ugnsbakning.
 
-Primor 60+ , mycket tidig sort
Vitlök Primor är en mycket tidig sort som även får blomställning. Den ger en mindre lök. Du får en sättlök med 8-12 klyftor.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Minnes bild till mig själv så jag vet till våren vilken sort som satt vart 😅
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: FSHD Daniel

Publicerad 2019-11-20 18:22:37

Så härligt att egen odla! :D

Svar: Ja verkligen! O det smakar sååå mkt bättre:)
En annan odlare

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela