En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Nya tag och ännu mer ull!

Publicerad 2020-02-03 07:45:00 i Trädgård,

 
 
 
Ullen är ett perfekt hjälpmedel i trädgården! Den hjälper mig att ge näring till odlingarna, hålla fukten och framförallt hålla ogräset borta! Allt ogräs i min trädgård förutom kvickroten. 
 
Det som är positivt med kvickroten och ullen är att kvickroten ytligt rotar sig i ullen vilket gör den väldigt lätt att dra bort då den sitter så löst.
Då all min odling är på en gammal åker så har jag extremt mycket kvickrot så detta året lägger jag tidningar på den värstdrabbade bädden. Som även den hade ull på sig förra året men som jag rensade o rensade...
min förhoppning är nu att med dessa tidningar lch ett väldigt tjocktlager ull skall kunna kväva bort ttterligare med kvickrot. Jag hoppas nu att detta ska fungera eller åtminstone dämpa tillväxten av kvickroten ännu mer.
 
Skall du få eller köpa ull så be om den smutsigaste ullen med mest gödsel i. Då behöver man inte tillföra gödning på några veckor.
Jag räknar med att jag behöver ca 15 säckar ull per halvår. Som tur är så är det många här som gärna ger bort eller säljer ullen för en symbolisk summa.
 
Värt att tänka på när man täckodlar med ull är att man inte kan så frön på dessa bäddar så ljuset helt enkelt inte når. Plantera väl etablerade plantor istället ☺️.
 
Ull är även perfekt att täcka med på hösten/vintern för att skydda plantor som skall övervintra! Jag lägger ullen över känsliga plantor så som sent planterade plantor som inte hunnit rota sig. Jag har även satt de runt mitt persikoträd.
 
Ullen har även en annan mycket viktig uppgift! Den håller nämligen rådjur och harar från trädgården!
Även sniglar för min del ( detta har dock varit stora disskutioner om ). Dessa djur gillar inte ullen utan väljer att gå förbi. Vi har nästan varje morgon flera rådjur på åkern brevid min odling, även harar. Men inte en enda gång under förrgående år hade jag påhälsning i odlingarna. Inte ens av vildsvinen som bökade upp den andra åkern ville titta in i odlingarna. 
 
Har ni inte testat att odla med ull så gööör det!👏🏻👏🏻
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Ätliga trädgården

Publicerad 2020-02-12 09:28:42

Så mysigt du har det i odlingarna och ull är verkligen toppen. Jag använder det precis som du och särskilt runt kålen på friland så rådjuren lämnar i fred.
Hoppas du får ordning på kvickroten.
Hälsningar
/Anette

Svar: Hej! Ja men snart händer det grejer! Skall snart hålla odlingskurs o beräknar skapa 10 nya bäddar plus en 15-20 meters bädd plus en berså 🤩 de kmr bli så fint☺️
Ja ullen är guldvärd, vi bor med skogen som granne och jag ser rådjuren varje morgon på åkern brevid nen inget hos mig, så ullen gör verkligen nytta.
Ja denna kvickrot den är riktigt rälig..
mvh
Nina
En annan odlare

Postat av: Ätliga trädgården

Publicerad 2020-02-12 09:38:01

Ojdå, 10 nya bäddar blir ett rejält tillskott, härligt! Då borde du snart vara självförsörjande året runt. Vi klarar oss på cirka 350 kvm till två pers.
Lycka till med kursen
/Anette

Svar: Ja verkligen det blir skönt, jag kmr odla mycket mer blommor i år så det kommer bli mycket vackert. Åh de e bra jobbat!😃 👏🏻Vilka är era favoriter?:)
//Nina
En annan odlare

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela