En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Vad kan man så i Januari??

Publicerad 2020-01-04 19:01:33 i Trädgård,

 
 
 
Nu är äntligen Januari här och nu drar odlingsäsong 2020 igång! Jag ser verkligen framemot detta år då jag ska vidareutveckla min trädgård och odla ännu mer frukt och grönt! Jag börjar nu lära känna min nya trädgård mer och mer och förstår dess jordmån då den skiljer sig mycket från trädgården i Göteborg.
 
Jag tänkte lista upp vad jag sår inomhus och utomhus. Flera av dessa grönsaker sås sedan i omgångar under vår och sommar.
 
Inomhus:
 
-Rotselleri, Mars
-Chili ,    (ej kommit med leverans)
-Paprika, California wonder
-spetspaprika , okänd sort
-Purjolök,   (Ej kommit med leverans)
-kronärtskocka, Vert de provance
-Busk tomat,   (Ej kommit med leverans)
-gyllenbär
-stjälkselleri, Golden selt blanching 2
 
 
Ute (i kallväxthus samt friland 50/50 ca av varje sort för olika skördetider):
 
-Dill, Como
-Sommar morot, Nantaise
-Vintermorot,( ej kommit med leverans)
-Spenat, Nores
-Sallat, Maché
-Palsternacka, White gem
-Piplök, Freddie
-Rabarber
-Grönkål, Half tall
-Kålrabbi, Delikatess Weisser
-Brysselkål, Masterline F1
-Röd spetskål, Kalibos
-Vit spetskål, Express
-Svartkål, Nero di Toscana
-Vitkål, Amager kruzstrunkig
-Vitkål, Brunswick
 
Blommor ute (i kruka samt friland) :
 
-Aster, Chinensis mix
-Student nejlika, brinnande kärlek
-Blåklint, blue boy
-Förgät mig ej, blue ball
-Lavendel
-Lövkoja, Ten week
-Rudbeckia, purple
-Rosenskära, Carmine
Solros, Uniflours
-Stockros, Summer canival
-Fjädervallmo, Lilac
 
 
Hoppas detta ger er inspiration!😃🌱
 
mvh
Nina
 
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2020-01-04 22:47:39

Tack för tipsen :)
Då kanske man vågar plantera ner några tomatfrön redan nu? :D

Svar: Vsg 😃 ja det kan man, tänk bara på att välja en låg sort eller busksort ☺️🌱
Mvh
Nina
En annan odlare

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela