En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Maskrosmarmelad

Publicerad 2019-04-30 15:28:05 i Trädgård,

 
 
Passa på nu att ge er ut över skog och mark och stänna vid någon mysig äng och plocka maskrosor! Eller har ni kanske som jag, hela trädgården full av dessa ljuvliga blomster? 
Till maskrosmarmeladen använder man bara de gula kronbladen på maskrosorna som ger en fin somrig smak.
 
ingridienser:
2L vatten
2 L maskros kronblad
1,5 paket sylt socker
1/2 dl vaniljsocker med äkta vanilj
6 små ekologiska citroner
rena burkar
 
Gör såhär:
koka upp vattnet och häll över maskros kronbladen i en skål.
skiva 5 citroner och lägg i maskrosvattnet. Låt stå tills det svalnat.
 
sila sedan genom en duk o h koka upp vätskan och häll i syltsockret, låt koka 3-5 min. Skumma av noga. Häll i vaniljsocker, zest från den sista citronen och saften från citronen.
 
häll upp i väl rengjorda burkar och skruva åt locken hårt och vänd burkarna upp och ned.
klart! 🍋🌼
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Sarah

Publicerad 2019-04-30 15:35:24

Maskrosmarmelad har jag aldrig ätit :)

Svar: Jättegott är det! Verkligen värt att testa 👍🏻😃
En annan odlare

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela