En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Väldigt Larvigt i växthuset

Publicerad 2019-08-11 21:16:36 i Trädgård,

 
 
 
Efter ett samtal med min vän Lena idag på kvällskvisten så hade hon varit så duktig o hiryig o fixat o donat. Själv har jag legat på lat sidan med växthuset och låtit tomaterna växa vilt o knappt tjyvat eler ansat något.
 
Men jag fick lite feeling efter samtalet o tänkte att jag åtminstonde kunde klippa bort lite blad så tomaterna får mer ljus så de hinner mogna och bli fina.
Så jag gick loss med saxen rejält och fick i alla fall upp tomatgrenarna från gången i växthuset. Så nu ser det mer anständigt ut.
 
Men vad ser jag då när jag klipper?! 
Jo, något riktigt Larvigt! Grönsaksfly larvar satt o mumsade. S**t dom klipptes och jag gick på en lång larv letar jakt.
Såg bara dessa två men vet att dom är skickliga på att gömma sig så nu blir det jakt varje kväll då de är nattaktiva.. 
 
 
 
Hjälper inte det är nästa steg att beställa turex och då är dom förhoppningsvis borta på några dagar.
Turex är giftigt för fjärilslarver och angriper tarmen på dom och då slutar de att äta. Det är en utväg jag helst inte tar då jag velat undvika dessa produkter men när dom väl är inne i växthuset så går det fort..
 
Jag har även en brysselkålsplanta som jag av misstag planterade i en rabatt då jag trott att det var vitkål och då det bara finns en planta måste jag tappert skydda den😂.
Haha även brocklie och blomkålen hittades i rabatterna i år. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela