En annan odlare

Odling från start. Mitt mål är att bli självförsörjande på frukt och grönt, lära min son vart maten kommer ifrån och få laga god mat av det jag odlat. Att leva mitt liv på mitt sätt.

Planering med vilda chansningar!

Publicerad 2019-01-04 20:55:00 i Trädgård, Växter,

 
 
 
Vintersådd växthus och friland
 
Här på fredagskvällen planeras det förfullt. Imorgon blir sista utomhus vintersådden förhoppningsvis klar. Det har varit svårt i år dels då jag bygger upp en helt ny trädgård från grunden, har inte lär känna blåsiga platsen, den blöta platsen, de bättre odlingsplatser mm, men jag har en plan på hur det ska se ut på ett ungefär.. 
 
Som sagt idag planeras det sista och även mer av sånt jag redan sått och sånt som kanske inte borde gå men som kan kanske funka om vädret fortsätter som det gjort.  Jag bor i zon 1 så vintern här har varit väldigt mild. 
Efter mycket efterforskning har jag valt ut många olika fröer att dels direktså på friland och för förodling i växthuset. Längre ner kommer en lista på några av de fröer jag sått i växthuset.
 
Jag har en plan på vad jag ska så, men egentligen ingen plan på hur mycket, för exakt hur mycket behöver jag för att bli självförsörjande för mig och sonen och så det även kan plockas lite av mor och far? Jag vet inte det. jag har ju kunnat läsa mig till mellan tummen och pekfingret men jag tänker helt enkelt att jag så galet mycket! Hellre så jag kan ersätta plantor som fått problem och att kunna ersätte de plantor som blivit uppätet av djur/ insekter.
 
En tanke jag hade var att vinterså så mycket som möjligt på friland i upphöjda odlingsbäddar och i pallkragar men jag har helt enkelt inte hunnit få i ordning på tillräckligt stor yta på frilanden/ pallkragarna än. Men var sak har sin tid och är det firtsatt såhär milt så hinner jag få i ordning på en hel del till innan plantorna vuxit sig tillräkligt stora i växthuset. Material är ihopkrattat/ samlat i säckar ochköpt material finns på plats. Snart så börjar det i alla fall se ut som ett litet trädgårdsland. Nu längtar jag till vår och värme! 
 
Vi bor bland ängar och skog och har vildsvinen in på husknuten. Hur det blir med tillexempel åkersork har jag ingen aning om. Den dagen , den sorgen känner jag.. då har jag ju i alla fall extra plantor ;)
 
 
Detta är några av de fröer jag sått i växthuset:
 
Broccoli
Brysselkål
Dill
Gräslök
Grönkål
Kålrabbi
Morot
Pak choi
Persilja
Rosmarin
Rädisa
Rödkål
Sallat
Spenat
Sockerärt
Sparris
Svartkål
Timjan, krydd
Vitkål
Vinter sallat
 
förgät mig ej
rosenskära ( sått tidigare)
Lejongap
Hjälmböna
Lavendel
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En annan odlare

Nina heter jag och bor med min son på 3 år i kungsäter, odlingszon 2. Min förhoppning är att kunna leva på mitt odlande till den grad att jag och mitt hushåll kan livnära oss på min odling. Jag är utbildad florist och har ett eget företag inom hantverk. www.pepperminttwist.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela